Capul tractoarelor sau cabinele

Capul tractorului este un vehicul special creat pentru a transporta alte vehicule care nu au motor si care trebuie sa fie deplasate cum este remorca. Acest cap tractor mai este cunoscut si ca si un vehicul articulat si este o solutie utilizata pe o scara larga de catre transportatori. Echipamentele specifice acestor vehicule nu pot fi altele decat macaraua auxiliara si puterea de decolare. Capul tractorului faciliteaza transportarea si livrarea cantitatilor mari de bunuri care permite transportatorului sa livreze bunuri pentru mai multi clienti si se le lase remorcile.

Capul tractorului este special format din mai multe axe in functie de legislatia sarcinii pe axe. Astfel in functie de numarul de axe exista vehicule de tip 4×2, 6×2 si 6×4 dar si tipurile 6×6, 8×6, 8×8, 10×8 si 10×10 care sunt oferite in plus de unii producatori.

Fiecare tip este utilizat in functie de caracteristicile lui. De exemplu, tipul 6×4 este utilizat pentru efectuarea unui transport pe distante mari in tari precum Statele Unite si Australia si este format din 2 moatoare si 3 axe.
In Europa insa, cele mai utilizate sunt 4×2 si 6×2. In Elvetia, greutatea mica trebuie sa fie distribuita pe axe, altfel ar trebui utilizat un alt tractor.

Un tip de cap tractor este cabina. Acesta este foarte cunoscut si, in general, este echipat cu unul sau mai multe paturi supraetajate care se gasesc fie in spatele conducatorului auto fie deasupra acestuia.
In functie de localizarea motorului, exista mai multe tipurile de cabine cum sunt: cabina simpla si cabina semi-avansata.

Cabina deoarece are motorul sub ea, ofera un acces mai usor la motor, acesta fiind drept si inclinat. Cabina semi-avansata are capota in fata deci si mototrul este in fata.

Motorul are o putere care variaza de la 250 la 680 CP si este un tip diesel „supraalimentat”, sau denumit turbocompresor cu 8 la 16 viteze. Puterea transmisa rotilor este data de catre piesele robuste cum sunt ambreiajul, arborele de transmisie si numarul de axe.

Exista un contract special creat si anume contract ADR (Acordul european privind transportul rutier international de marfuri periculoase), care permite transportarea produselor periculoase pentru evitarea anumitor riscuri si pentru a le reducere in tarile UE si statele europene. Astfel, capul de tractoare, cu cisternele care transporta lichide inflamabile trebuie sa fie special modificate pentru a reduce riscul de incendiu. Aceste autovehicule sunt complet izolate electric si sunt reinstalate componente de evacuare si asamblare a tuturor conexiunilor in conducta. Datorita acestor reglementari, soferul trebuie sa aiba neaparat o pregatire speciala pentru transportul de marfuri periculoase. Acesta este un supliment la certificatul principal de formare ADR.